Hybrydowe samochody osobowe z preferencyjną stawką akcyzy
Zdaniem WSA w Warszawie celem ustawodawcy było objęcie obniżonymi stawkami akcyzy wszystkich samochodów osobowych z napędem spalinowo-elektrycznym (bez ładowania zewnętrznego), a nie tylko tych zdolnych do jazdy w trybie czysto elektrycznym.
Stosowanie preferencyjnych stawek akcyzy w odniesieniu do samochodów osobowych o napędzie hybrydowym jest w ostatnim czasie przedmiotem szczególnego zainteresowania organów podatkowych. Wszczynane kontrole dotyczą zarówno bieżących, jak i przeszłych okresów podatkowych. Pomimo, jak się wydawało, ugruntowanej interpretacji przesłanek stosowania preferencyjnych stawek i braku zmian legislacyjnych, organy prezentują obecnie nowe, znacznie bardziej restrykcyjne stanowisko. Budzi to istotne wątpliwości tak podatników, jak i sądów administracyjnych. Spory dotyczące stawek właściwych dla pojazdów hybrydowych trafiają na wokandę sądów administracyjnych. Przykładem są istotne dla praktyki wyroki Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie: z 10 czerwca 2025 r. (III SA/Wa 543/25 oraz III SA/Wa 767/25). W wyrokach tych sąd przedstawił jasne i precyzyjne stanowisko w zakresie sposobu opodatkowania pojazdów hybrydowych.
Istota sporów
Sprawa rozstrzygnięta przez WSA w Warszawie dotyczyła warunków stosowania preferencyjnych stawek akcyzy dla wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodów osobowych o hybrydowym napędzie spalinowo–elektrycznym. Skarżący jako nabywca tego rodzaju pojazdów zastosował obniżone do stawki akcyzy (tj. 9,3 proc. i 1,55 proc. w zależności od pojemności silnika)....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)